Renault Trucks onthult zijn onderzoeks- en ontwikkelingsproject: DOLPHIN
Renault Trucks blijft investeren in onderzoek om steeds efficiëntere koolstofarme voertuigen aan te bieden die zich aanpassen aan de evolutie van de transportberoepen. Met het samenwerkingsproject DOLPHIN wil de constructeur een elektrisch laboratoriumvoertuig ontwikkelen om de toekomstige generatie van elektrische langeafstandsvrachtwagens voor te bereiden. Het heeft als doel het potentieel van technologische innovaties op het vlak van energie- en milieuoptimalisering, veiligheid, ergonomie en comfort aan boord te evalueren.
Het DOLPHIN-project, een acroniem voor ‘Development Original truck Lab for PHysical INtegration’, wordt geleid door Renault Trucks in samenwerking met een consortium van industriële en academische partners uit de regio Auvergne-Rhône-Alpes. Dat consortium bestaat uit de fabrikant van koeltrailers Lamberet, de specialist in rijcomfort- en veiligheidsoplossingen voor touringcars, bussen, kampeerwagens en vrachtwagens Safety Tech – société Gauzy, het Laboratoire de Mécanique des Fluides et d’Acoustique, het Laboratoire Ampère, het Laboratoire de Mécanique des Contacts et des Structures, met als voogdij-instelling het INSA (Institut National des Sciences Appliquées) en het Laboratoire de Psychologie Sociale et Cognitive, met als voogdij-instelling de Université Clermont Auvergne.
Dit samenwerkingsproject heeft als doel om op basis van een zuiver elektrische vrachtwagen een demonstratievoertuig te bouwen waarmee technologische innovaties kunnen worden getest en geëvalueerd volgens drie onderzoeksassen:
– Energie- en milieuoptimalisering, met onder meer aandacht voor de stroomlijn van dit zuiver elektrische voertuig en meer in het algemeen voor de energie-efficiëntie van het volledige konvooi.
– Veiligheid van weggebruikers, met de integratie van specifieke voorzieningen om kwetsbare weggebruikers beter te kunnen detecteren.
– Ergonomie en comfort aan boord, met een volledig hertekend dashboard en nieuwe interieurinrichtingen die een innovatieve interieurervaring bieden om het welzijn van de bestuurder te verhogen.
Bovendien zullen er nieuwe mobiele toepassingen worden uitgeprobeerd die het beheer van de uitrusting van koetswerkbouwers optimaliseren.
Het DOLPHIN-project is voor Renault Trucks een middel om zijn toekomstige generaties van elektrische vrachtwagens voor te bereiden door nieuwe technologieën te verkennen en hun maturiteitsniveau te verhogen. De productie van de laboratoriumvrachtwagen start in het voorjaar van 2024.
Het DOLPHIN-project is laureaat van de projectoproep “CORAM 2022” (Comité d’Orientation pour la recherche automobile et mobilité), die innovatieprojecten om de overgang naar de auto van morgen te versnellen ondersteunt . Het werd gefinancierd door de Franse overheid in het kader van France 2030 en door de Europese Unie – Next Generation EU in het kader van het relanceplan voor Frankrijk.
Over Renault Trucks
Als erfgenaam van meer dan een eeuw Franse knowhow op het gebied van vrachtwagens levert Renault Trucks transportprofessionals de tools die ze nodig hebben om hun cruciale taak efficiënt uit te voeren.
De constructeur biedt een uitgebreid gamma voertuigen (van 2,8 tot 120 ton) en innovatieve diensten voor een brede waaier van transportactiviteiten: distributie, bouw, zware bouw, lange afstand, noodhulp en brandbestrijding.
Renault Trucks is aanwezig in meer dan 100 landen en beschikt over een distributienetwerk met meer dan 1.400 servicepunten, waarvan 300 in Frankrijk. De ontwikkeling en assemblage van Renault Trucks-voertuigen en de productie van de meeste onderdelen gebeuren in Frankrijk (Lyon, Limoges, Blainville en Bourg-en-Bresse).