De productie van Renault Trucks E-Tech T en C is van start gegaan in de fabriek van Bourg-en-Bresse.
De serieproductie van de elektrische vrachtwagens uit het topgamma van
Renault Trucks is zopas van start gegaan in de fabriek van Bourg-en-Bresse. In
deze vestiging, die al zestig jaar vrachtwagens van het merk assembleert,
worden voortaan de Renault Trucks E-Tech T en C gebouwd. Deze voertuigen,
bestemd voor regionale distributie en stadsbouw, vervolledigen het zuiver
elektrische aanbod van de constructeur, dat reeds het grootste op de Europese
markt is, met voertuigen van 650 kilogram tot 44 ton.
De Renault Trucks-fabriek in Bourg-en-Bresse, die sinds 1964 in bedrijf is, assembleert
voortaan de Renault Trucks E-Tech T en C. Deze vrachtwagens met een MTM van
44 ton, respectievelijk bestemd voor regionale distributie en stadsbouw, vullen het
zuiver elektrische gamma van de Franse constructeur aan. Dat gamma, het grootste in
Europa, biedt nu de mogelijkheid om bijna alle stedelijke en regionale toepassingen te
dekken en koolstofvrij te maken.
◼ Het industriële apparaat aanpassen
Om deze elektrische vrachtwagens van 44 ton te kunnen produceren, investeerde
Renault Trucks om zijn industriële apparaat om te vormen en aan te passen en de
competenties van zijn medewerkers te ontwikkelen. De constructeur bouwt voort op
vier jaar ervaring met de productie van middelzware elektrische vrachtwagens in zijn
fabriek in Blainville-sur-Orne en past de voorschriften en goede praktijken van die
vestiging nu ook toe in Bourg-en-Bresse.
De Renault Trucks E-Tech T en C worden op dezelfde montagelijn als hun
dieseltegenhangers geassembleerd. Aan het einde van de productielijn gaan ze naar
de Renault Trucks E-Tech Factory, een speciale ruimte van 5.200 m2 waar bevoegde
operatoren en technici de technische handelingen uitvoeren die specifiek zijn voor de
elektrificering: assemblage van de elektrische aandrijfeenheid (EDU – Electric Drive
Unit), installatie van de transmissie en de batterijen. Vervolgens keren de elektrische
voertuigen terug naar het standaard productieproces, met prestatietests en circuittests
om hun betrouwbaarheid en kwaliteit te garanderen.
◼ Nieuwe activiteitensectoren koolstofvrij maken
De Renault Trucks E-Tech T en C dekken bijna alle toepassingen voor stadsbouw en
regionale distributie. Of het nu gaat om het transport van goederen, materialen of
industrieel afval, de voertuigen passen zich aan elk koetswerkmodel aan dankzij drie
soorten PTO (Power Take-Off): elektrisch, elektromechanisch of op de versnellingsbak.
Zo kunnen er nieuwe types van stedelijke en regionale activiteiten koolstofvrij worden
gemaakt.
De Renault Trucks E-Tech T en C met een maximaal toegelaten massa tot 44 ton zijn
verkrijgbaar als 4×2- en 6×2-trekker met een diepe cabine en een wielbasis van 3.900
millimeter. In de bakwagenconfiguratie zijn ze verkrijgbaar in de versies 4×2, 6×2 en
8×4 tridem, met korte of diepe cabine en met elf wielbasissen van 3.900 tot 6.700
millimeter.
De Renault Trucks E-Tech T en C kunnen worden uitgerust met twee of drie
elektromotoren met een gecombineerd vermogen tot 490 kW (= 660 pk).
Om in te spelen op de behoeften van klanten op het vlak van autonomie en activiteit,
kunnen de Renault Trucks E-Tech T en C beschikken over vier tot zes lithiumionbatterijpacks met een vermogen van 390 tot 540 kWh. De batterijen kunnen worden
opgeladen met wisselstroom (AC) tot 43 kW of met gelijkstroom (DC) tot 250 kW. Zo
geraken deze trucks tot 300 kilometer ver met een volledige batterijlading en tot 500
kilometer ver met een tussentijdse snellaadbeurt (250 kW) van een uur (voor een
voertuig met zes batterijpakketten).
De cellen en modules van de batterijen worden geleverd door Samsung SDI en
geassembleerd in Gent (België), in een fabriek van de Volvo Group, waar Renault
Trucks deel van uitmaakt.
Over Renault Trucks
Als erfgenaam van meer dan een eeuw Franse knowhow op het gebied van vrachtwagens levert Renault Trucks transportprofessionals de tools die ze nodig hebben om hun cruciale taak efficiënt uit te voeren.
De constructeur biedt een uitgebreid gamma voertuigen (van 2,8 tot 120 ton) en innovatieve diensten voor een brede waaier van transportactiviteiten: distributie, bouw, zware bouw, lange afstand, noodhulp en brandbestrijding.
Renault Trucks is aanwezig in meer dan 100 landen en beschikt over een distributienetwerk met meer dan 1.400 servicepunten, waarvan 300 in Frankrijk. De ontwikkeling en assemblage van Renault Trucks-voertuigen en de productie van de meeste onderdelen gebeuren in Frankrijk (Lyon, Limoges, Blainville en Bourg-en-Bresse).